sábado, 5 de noviembre de 2022

RUINAS DO CASTELO DOS VELASCO - VILLALPANDO - ZAMORA

 RUINAS DO CASTELO DOS VELASCO

VILLALPANDO

ZAMORA

 Castelo dos Velasco
Situación
     O Castelo dos Velasco atópase no extremo nordeste da poboación de Villalpando, na Comarca de Terra de Campos, ao noroeste da provincia de Zamora.

Historia
     Vilalpando era, segundo algúns autores, a antiga cidade romana de Intercacia, os árabes chamárona Alpando, e na actualidade coñécena polo topónimo de Villalpando.

     Alfonso VII a despoblou, pero foi repoboada por Fernando II en 1170, debendo adquirir por aquel entón un gran desenvolvemento, como testemuña a existencia de cinco igrexas. En 1179 foi dotada de foro no que se incluían privilexios e exencións destinadas a fomentar a poboación. A súa distribución urbana constaba do recinto amurallado dobre e os arrabaldes.

     Esta vila pertenceu á Orde dos Templarios, tendo o recinto murado como núcleo O castelo de pedra fortaleza dos Templarios ata a supresión da Orde. En 1312 a vila pasou a mans da Coroa, ata poucos anos despois, cando en 1341 Alfonso XI outorgou a Juan Alfonso de Benavides os lugares, vasallos e heredades da Orde do Amorne nestes lugares.

     Foi unha das numerosas vilas que serviron a Enrique de Trastamara para premiar e recompensar os seus vasallos na súa loita polo trono de Castela. Bo exemplo disto foi que concluída a guerra civil contra o seu irmán Pedro I o Cruel, Enrique II doou a vila ao francés Arnao de Solier, o 12 de novembro de 1369, en pago dos servizos prestados na mencionada contenda. Anos despois debido ao matrimonio da súa filla, María Solier con Juan de Velasco, pertencente á familia dos Condestables de Castela, a vila pasou a estar incorporada ao Señorío dos Velasco.

     Tivo unha alxama xudía, parece que os xudeus chegaron a estas terras a principios do século VII. A xudería asentábase fóra da preto da vila, chegando a contar con máis de douscentos veciños e considerábase como unha das máis florecentes de Castela e León.

     O primitivo castelo dos Velasco, palacio dos Condestables de Castela, data do século XII. Os dous primeiros Condestables da casa de Velasco habitaron o antigo palacio gótico. No século XV foi incendiado polos Comuneiros, e sobre as súas ruínas o Condestable don Iñigo I levantou outro palacio. No século XVI foi reformado.

Descrición
     Os seus muros estaban rodeados por un foso de sesenta pés de anchura e corenta de profundidade. Se detribuiase en tres pisos e os subterráneos. Actualmente só quedan restos de dous muros exteriores.

Materiais de construción
     Os seus muros estaban construídos en parte de pedra sillería, e en parte de terra e canto rodado.

Estado de conservación
     Atópase en estado de ruína. Só quedan algúns vestixios.
Propiedade e uso
     É de propiedade particular, e alberga un depósito de auga.

Visitas
     O acceso ao exterior é libre.
Protección
     Baixo a protección da Declaración xenérica do Decreto do 22 de abril de 1949 e a Lei 16/1985 sobre o Patrimonio Histórico Español.

MAPA

 

Fuente: Web CastillosNet

XOAN ARCO DA VELLA

viernes, 4 de noviembre de 2022

PETO DE CURVEIRA - CURVEIRA - CASTRO LABOREIRO - MELGAÇO

 PETO DE CURVEIRA

CURVEIRA

CASTRO LABOREIRO

MELGAÇO

  Peto de ánimas
   Chámanse petos de ánimas a unha das manifestacións materiais do culto aos mortos e son, xeneralmente, sinxelos monumentos de piedade popular asociados á idea do purgatorio.

    En Galicia é frecuente atopalos en camiños, encrucilladas, atrios de igrexas, etc.

     Os historiadores e etnógrafos sitúan a súa aparición a partir da Contrarreforma, datándose os máis antigos no século XVII, aínda que non sería ata o século XVIII cando se constrúan con máis profusión.

     A súa finalidade é a de ofrecer esmolas de todo tipo ás ánimas do Purgatorio, sendo o seu castigo temporal e podendo así alcanzar o Ceo.

    En compensación, unha vez liberadas intercederán por quenes realizaron as ofrendas.

     As esmolas non eran de carácter estrictamente monetarias, tamén podía tratarse de produtos agrícolas.

     Os petos de ánimas adoitan estar construídos en pedra cunha cruz no alto, polo xeral con imaxes das ánimas no lume do purgatorio e unha figura que as vela (santo, rei ou bispo).

     Na parte frontal aparece un peto para depositar a esmola e protexido cunha reixa ou un cristal.

Algúns levan lendas do tipo:
     Un alma tes e non máis, si a pérdes que farás...   

MAPA

 

XOAN ARCO DA VELLA

PETO DE RIBEIRO DE CIMA - RIBEIRO DE CIMA - MELGAÇO

PETO DE RIBEIRO DE CIMA

RIBEIRO DE CIMA

 MELGAÇO

    Petos de Ánimas
     Os petos de ánimas son unha das manifestacións materiais do culto aos mortos, da devoción das ánimas; non deixa de falarnos das ideas moi profundas na mentalidade galega sobre a vida e a morte.

     Afirman os historiadores e etnógrafos que o peto de ánimas xorde despois do século XVI, na situación político-relixiosa da Contrarreforma, é entón cando aparece a idea do Purgatorio.

Segundo Castelao:
     "A nova devoción suprímeo a idea de castigo eterno".

      A mediados do século XVII, Galicia xa deixara de pensar no Inferno para que se entregue de cheo a idea do Purgatorio, do que os seus mortos queridos podían salvarse a forza de oracións e boas obras.

     A finalidade destes elementos populares é a de ofrecer ofrendas de todo tipo (flores, cera, patacas, maíz, pan, aceite ...), ás ánimas que non atopan descanso no Purgatorio, para que alcancen a felicidade no Ceo; unha vez liberadas intercederán por quen fixo a ofrenda, e daban diñeiro para que o cura o administre e dixese misas polos defuntos.

     Os retablos das ánimas, os petos en que se pide a esmola durante a misa e as obras de cantería son manifestacións de culto ás ánimas.

     O estilo artístico , de cantería defínese como "popular"; os devotos coñecían perfectamente as formas e cores que querían e non lle pedían ao canteiro artesan outra cousa que facer a obra encargada coa súa mellor habilidade.

   Os petos unen arquitectura e escultura, e a súa estrutura divídese en tres partes:
- Estructura arquitectónica básica.
- Unha cavidade similar a unha capeliña que ocupa o eixe central e superior (buqueira).
- Unha cavidad case sempre na base da capeliña, tapada cunha lámina de ferro e un buraco para meter as ofrendas (Alxibeira). 

MAPA 

 

XOAN ARCO DA VELLA



jueves, 3 de noviembre de 2022

PETO EN LUGAR DE CIMA - LAMAS DE MOURO - MELGAÇO

 PETO EN LUGAR DE CIMA

LAMAS DE MOURO

MELGAÇO

  Peto de ánimas
   Chámanse petos de ánimas a unha das manifestacións materiais do culto aos mortos e son, xeneralmente, sinxelos monumentos de piedade popular asociados á idea do purgatorio.

    En Galicia é frecuente atopalos en camiños, encrucilladas, atrios de igrexas, etc.

     Os historiadores e etnógrafos sitúan a súa aparición a partir da Contrarreforma, datándose os máis antigos no século XVII, aínda que non sería ata o século XVIII cando se constrúan con máis profusión.

     A súa finalidade é a de ofrecer esmolas de todo tipo ás ánimas do Purgatorio, sendo o seu castigo temporal e podendo así alcanzar o Ceo.

    En compensación, unha vez liberadas intercederán por quenes realizaron as ofrendas.

     As esmolas non eran de carácter estrictamente monetarias, tamén podía tratarse de produtos agrícolas.

     Os petos de ánimas adoitan estar construídos en pedra cunha cruz no alto, polo xeral con imaxes das ánimas no lume do purgatorio e unha figura que as vela (santo, rei ou bispo).

     Na parte frontal aparece un peto para depositar a esmola e protexido cunha reixa ou un cristal.

Algúns levan lendas do tipo:
     Un alma tes e non máis, si a pérdes que farás...   

MAPA

 

XOAN ARCO DA VELLA

miércoles, 2 de noviembre de 2022

PETO DE SANTIAGO - POMARES - MELGAÇO

PETO DE SANTIAGO

POMARES

  MELGAÇO

Petos de Ánimas
     Os petos de ánimas son unha das manifestacións materiais do culto aos mortos, da devoción das ánimas; non deixa de falarnos das ideas moi profundas na mentalidade galega sobre a vida e a morte.

     Afirman os historiadores e etnógrafos que o peto de ánimas xorde despois do século XVI, na situación político-relixiosa da Contrarreforma, é entón cando aparece a idea do Purgatorio.

Segundo Castelao:
     "A nova devoción suprímeo a idea de castigo eterno".

      A mediados do século XVII, Galicia xa deixara de pensar no Inferno para que se entregue de cheo a idea do Purgatorio, do que os seus mortos queridos podían salvarse a forza de oracións e boas obras.

     A finalidade destes elementos populares é a de ofrecer ofrendas de todo tipo (flores, cera, patacas, maíz, pan, aceite ...), ás ánimas que non atopan descanso no Purgatorio, para que alcancen a felicidade no Ceo; unha vez liberadas intercederán por quen fixo a ofrenda, e daban diñeiro para que o cura o administre e dixese misas polos defuntos.

     Os retablos das ánimas, os petos en que se pide a esmola durante a misa e as obras de cantería son manifestacións de culto ás ánimas.

     O estilo artístico , de cantería defínese como "popular"; os devotos coñecían perfectamente as formas e cores que querían e non lle pedían ao canteiro artesan outra cousa que facer a obra encargada coa súa mellor habilidade.

   Os petos unen arquitectura e escultura, e a súa estrutura divídese en tres partes:
- Estructura arquitectónica básica.
- Unha cavidade similar a unha capeliña que ocupa o eixe central e superior (buqueira).
- Unha cavidad case sempre na base da capeliña, tapada cunha lámina de ferro e un buraco para meter as ofrendas (Alxibeira).

MAPA

 

XOAN ARCO DA VELLA