viernes, 1 de diciembre de 2023

PETO DA RÚA RIBADAVIA - RÚA RIBADAVIA - O CARBALLIÑO

 PETO DA RÚA RIBADAVIA

RÚA RIBADAVIA

O CARBALLIÑO

   Peto de ánimas
   Chámanse petos de ánimas a unha das manifestacións materiais do culto aos mortos e son, xeneralmente, sinxelos monumentos de piedade popular asociados á idea do purgatorio.

    En Galicia é frecuente atopalos en camiños, encrucilladas, atrios de igrexas, etc.

     Os historiadores e etnógrafos sitúan a súa aparición a partir da Contrarreforma, datándose os máis antigos no século XVII, aínda que non sería ata o século XVIII cando se constrúan con máis profusión.

     A súa finalidade é a de ofrecer esmolas de todo tipo ás ánimas do Purgatorio, sendo o seu castigo temporal e podendo así alcanzar o Ceo.

    En compensación, unha vez liberadas intercederán por quenes realizaron as ofrendas.

     As esmolas non eran de carácter estrictamente monetarias, tamén podía tratarse de produtos agrícolas.

     Os petos de ánimas adoitan estar construídos en pedra cunha cruz no alto, polo xeral con imaxes das ánimas no lume do purgatorio e unha figura que as vela (santo, rei ou bispo).

     Na parte frontal aparece un peto para depositar a esmola e protexido cunha reixa ou un cristal.

Algúns levan lendas do tipo:
     Un alma tes e non máis, si a pérdes que farás...  

MAPA

 

XOAN ARCO DA VELLA

PETO DA VIRXE DAS NEVES - GRIXOA - SAN AMARO

 PETO DA VIRXE DAS NEVES

GRIXOA

SAN AMARO

  Peto de ánimas
     Os petos de ánimas atópanse en camiños e encrucilladas de toda Galicia e son unha das manifestacións materiais do culto aos mortos, da devoción polas ánimas.

      Tódolos construídos con anterioridade a 1901 son bens de interese cultural.

Significado
     O seu significado vén da crenza na continuidade da alma despois da morte e da existencia dun paso intermedio para chegar ao ceo, onde se redimen os pecados e faltas cometidas en vida (o purgatorio), moi arraigada na mentalidade popular galega.

     Dentro das construcións populares, os petos de ánimas son os que evidencian a importancia do purgatorio. A finalidade destes elementos populares é que os vivos poidan ofrecer esmolas para a salvación das almas en pena que non encontran descanso no purgatorio, e así alcancen a felicidade no ceo.Unha vez liberadas, intercederán por quen fixo a ofrenda. Por tanto, trátase de procurar a salvación dos mortos pero tamén de se asegurar a propia.

     Moitos deles foron construídos pola devoción dun fregués ou polos veciños dun lugar. Son moi curiosas as advertencias que se fan no seu nome.

     Por exemplo, no de Famelga de Aguasantas (Cerdedo-Cotobade) lese textualmente: "Un alma tienes y no más, si la pierdes qué harás...". Tamén se invita a recordar os antepasados: "Ave María Purísima. Acordaos de las ánimas de vuestros padres o abuelos o tíos o parientes o amigos". E, noutra parte do oratorio, apréciase esta inscrición: "Rogade por nos, Señor, E socorrenos cos vosos sufraxios que nos pediremos por vos".

Orixe
     As almas do purgatorio que son a meirande devoción galega, despois dos santos, de Cristo e da Nai; e, aínda que o culto teña a súa raizame no cerne mesmo do espírito galego, as mostras que se conservan son serodias.

     A idea do purgatorio, aumentada e revitalizada a partir do Concilio de Trento (século XVI), fixo que se desenvolvese a práctica da construción destes monumentos populares cunha determinada iconografía. Pero segundo parece, en Galicia é no século XVIII cando se fan a maior parte destes monumentos dedicados ás ánimas; e os máis antigos conservados corresponden ao século XVII.

Localización e dimensións
     As encrucilladas aínda inspiran temor aos naturais do país, e a súa causa está en que pervive nas crenzas actuais consideralas como lugar que fora destinado ao enterramento, especialmente dos apartados da comunidade cristiá. De aí a crenza de que polas mesmas vaguen durante a noite as almas dos condenados.

     Tanto a súa dimensión como iconografía son variadas, polo que é difícil establecer unha morfoloxía xeral, aínda que si se pode indicar que o corpo central do peto está composto por unha cavidade na que normalmente se representa ás ánimas no purgatorio, en relevo ou pintura, e un peto ou hucha para botar as esmolas. Estes elementos veñen a maioría das veces acompañados doutros secundarios: cornixas, pilastras, portiña de ferro etc.

O culto aos petos de ánimas
     Tamén é habitual que, ao pasar por diante do peto, se rece unha oración polas benditas ánimas para que poidan saír do purgatorio.


     Tamén se lles agradece algún favor feito, porque acostuman a axudar aos vivos.

     Pídeselles axuda para solucionar algún problema e colócanselles flores no seu recordo.
     Ás ánimas, sobre todo, ténselles respecto.

MAPA 

 

XOAN ARCO DA VELLA 

sábado, 25 de noviembre de 2023

TUMBA DA VIRXE - CAPELA DE SANTA OLAIA - LUINTRA - NOGUEIRA DE RAMUÍN

 TUMBA DA VIRXE

CAPELA DE SANTA OLAIA

LUINTRA

NOGUEIRA DE RAMUÍN

Tumba da Virxe
      Sartego medieval localizado detrás da ábsida da capela de Santa Olaia de Luintra, coñecido como “A Tumba da Virxe”. Está escavado nunha rocha que aflora na ladeira que descende cara o regueiro de Viñoás.

     O rochedo acolle unha sepultura antropoide escavada na rocha e cunha orientación E-W. A lonxitude total do sartego é de 2,16 m, incluíndo o rebaixe da tampa localizado aos pés do sartego.

     A anchura máxima da peza é de 50 cm, mentres que a mínima, localizada á altura dos pés, acada os 30 cm.

Capela de Santa Olaia
        Capela cunha única nave e planta rectangular. Os muros son de sillaría de granito e a cuberta a tres augas remátase con tella cerámica. Fronte con pequena espadana dun van con pequena campá, con remate en cruz de ferro e pináculos decorativos. Na cima do muro frontal, ten dous grandes pináculos enriba da moldura decorativa.

      Nos muros laterais ten pequenos ocos a modo de ventás verticais. Tamén ten pequenos ocos verticais nos laterais da porta de entrada.

      A actual capela e do século IXX, concretamente do ano 1873.

    Nas proximidades podemos ver unha tumba antropomorfa, feita nunha peneda situada polo lado de nacente, coñecida como “a tumba da virxe”.

MAPA 

 

Fuente: Web Patrimonio Galego

XOAN ARCO DA VELLA

viernes, 24 de noviembre de 2023

SARTEGO DE SANTO ANDRÉ - ABELENDA DAS PENAS - CARBALLEDA DE AVIA

 SARTEGO DE SANTO ANDRÉ

ABELENDA DAS PENAS

CARBALLEDA DE AVIA

      A igrexa de Santo André (Abelenda dás Penas) de orixe románico, data do século XII e conserva parte do seu estilo primitivo coa súa espadana.

      Onde destaca a filada de canecillos e cruces célticas no tímpano.

      Está rodeada por un recinto amurallado formado por perpiaños, e na chaira que ten diante hai un cruceiro que ben podería datar do S:XVII.

      No lado Norte da igrexa atopámonos cunha sepultura escavada na roca, nun pequeno afloramiento granítico que apenas sobresae do chan, é do tipo antropomorfo, ten a cabeza moi marcada, estreitándose moito na parte do pescozo, é de adulto e está orientada este-Oeste. 

      Conserva á súa ao redor un rebaixe para encaixar a laxa de cuberta.

       Posiblemente datase dos primeiros anos da igrexa, ao redor do S:XII.

Os outros tres lados que rodean a igrexa, están cheos de sepulturas que chegan a tocar os muros da mesma, sendo un espazo cementerial no que pode detectarse que son dunha gran antigüidade.

MAPA

 

Fuente : Web enricvillanueva.wordpress.com

XOAN ARCO DA VELLA

 

jueves, 23 de noviembre de 2023

TUMBAS DE LAXE DE PRADO - VILANOVA - O HIO - CANGAS

 TUMBAS DE LAXE DE PRADO

VILANOVA

O HIO

CANGAS

       Na parroquia de O Hío podemos atopar unhas antigas tumbas escavadas na propia roca. A pesar de que se descoñece a historia destes sartegos podemos intuír que son típicas dos séculos VI ao X.

Vilanova
       Vilanova é un lugar da parroquia do Hío no concello pontevedrés de Cangas na comarca do Morrazo. Segundo o IGE, en 2011 tiña 369 habitantes (188 homes e 181 mulleres).

O Hío
       Santo André do Hío é unha parroquia que se localiza no oeste do concello pontevedrés de Cangas. Segundo o padrón municipal de 2014 tiña 2.938 habitantes (1.478 homes e 1.460 mulleres) distribuídos en 7 entidades de poboación, o que supón unha aumento en relación ao ano 1999 cando tiña 2.885 habitantes.

Xeografía
     A parroquia está situada ao oeste do concello. Varias das súas praias adoitan ter Bandeira Azul. Está cruzado por dous regatos. O rego de Donón nace en Donón, o seu leito e do Hío ata O Facho e desemboca en Barra. Ten a vertente na ría de Vigo cunha lonxitude de 2.025 m e remata en estuario. O Lagares nace en Vilanova e desemboca na praia de Areabrava. Ten a vertente na ría de Aldán, o seu réxime é regular cunha lonxitude de 2.100 m e acaba en estuario.

 Historia
      O Hío comezou a estar habitado na Idade de Ferro, cando se poboou o Facho de Donón, onde logo se levantou o santuario galaico ao deus Berobreo. Na Idade Media pertenceu ao couto feudal da Casa de Soutomaior.

       Desde 1821, momento en que se constituíron os actuais municipios, ata 1862 pertenceu a Bueu, de igual xeito que a veciña freguesía de Aldán.

       No ano 1929 os emigrantes do Hío en Buenos Aires enviaron cartos para construír unha casa e traer un médico para a parroquia.

Patrimonio
       O cruceiro do Hío é obra de Xosé Cerviño, canteiro de Augasantas (Cerdedo-Cotobade). Foi feito en 1872, e está situado fronte ao adro e forma parte dun conxunto artístico-relixioso composto pola igrexa románica de Santo André de Hío e mais a casa reitoral.

É da gran valor cultural un santuario galaico-romano na aldea de Donón, situado na Costa da Vela, concretamente no Monte do Facho.

Lugares do Hío
     Donón, O Igrexario, Liméns, Nerga, Pinténs, Vilanova, Vilariño.

VIDEO

MAPA 

 

XOAN ARCO DA VELLA