lunes, 19 de diciembre de 2022

MOSTEIRO DE SAN MARTÍN DE CASTAÑEDA - GALENDE

 MOSTEIRO DE SAN MARTÍN 

DE 

CASTAÑEDA

SAN MARTÍN DE CASTAÑEDA

GALENDE

 Mosteiro de  San Martín de Castañeda
     Declarado Monumento Histórico–Artístico, o Mosteiro de San Martín de Castañeda é o único dos mosteiros cistercienses zamoranos fundado nunha montaña cuia época de esplendor nos séculos XII e XIII levoulle a dominar todo o Val de Sanabria. 

     E o unico templo conservado íntegro dos mosteiros cistercienses que houbo na provincia.

     Non podemos escoitar os rezos dos monxes pero si imaxinárnolos.

     Do conxunto monástico tan só chegaron ata nós a espléndida igrexa románica, a parte oriental do claustro reglar e a setentrional do claustro da hospedería. 

     O templo ten cruz latina de tres naves con catro tramos, cruceiro cúbico e cabeceira formada por tres ábsidas semicirculares graduados. 

     Todo iso realizado con excelente e austera sillería granítica e lousa.

    Conta con tres accesos da época románica: un na zona occidental, moi reformada na época renacentista e dúas na nave da epístolar, a máis oriental está formada por arco de medio punto e catro arquivoltas lisas.

     A outra portada presenta arco dobrado de medio punto sobre impostas de filete e nacelas.

     A decoración escultórica do templo, cinguida a capiteis, ménsulas, canecillos, responde o gusto da etapa benedictina.

      A nave central está cuberta por unha bóveda de canón levemente apuntada, reforzada por fajones dobrados e peraltados.

     As ventás das ábsidas están decoradas con arquerías abucinadas a base de columnas.

      A fachada meridional comunicaba, en orixe, coas dependencias monacais, incluído o desaparecido claustro. 

      A fachada occidental enmárcase en dous contrafortes e coróase cunha espadana moderna.

      Da fachada norte é destacable o extremo do cruceiro, cuberto con tellado a dúas augas e cuxo muro se organiza mediante molduras horizontais formando catro corpos.

     Destaca o segundo deles, cunha arquería cega de arcos lanceados sobre columnillas con capiteis vexetais.

     Hoxe día serve de recepción, museo e centro de interpretación do Parque Natural de Sanabria.


MAPA

 

Fuente: Web Romanico Zamorano

XOAN ARCO DA VELLA


viernes, 16 de diciembre de 2022

ANTIGUO BALNEARIO DE BERÁN - BERÁN - LEIRO

 ANTIGUO BALNEARIO DE BERÁN

BERÁN

LEIRO

Berán
     San Breixo de Berán é unha entidade local menor e parroquia do concello de Leiro, na provincia de Ourense.

     No ano 2015 tiña 237 habitantes (117 homes e 120 mulleres), distribuídas en dous lugares, o que supón unha caída en relación ao ano 2008, cando tiña 259 habitantes. Está situada a unha altitude de 296 metros sobre o nivel do mar, a uns 3,1 km da capital do concello, Leiro, pola estrada OU-0307.

Historia
     Antes da constitución dos concellos no século XIX pertencía á xurisdición de Carballeda de Avia. Na primeira distribución municipal formou parte do concello de Beade, do que se segregou posteriormente para integrarse no de Leiro. Desde o 13 de decembro de 1924 está considerada unha das nove entidades locais menores de Galiza.

Patrimonio
     A igrexa de San Breixo de Berán é barroca, do século XVIII, con restos renacentistas e un escudo dos Sarmiento na fachada.

Festas e tradicións
     As festas patronais de Berán celébranse a finais do mes de xullo (19, 20 e 21), sendo o día grande o día de Santa Margarida, o día 20. Ademais, tamén se celebra o San Roque en agosto na capela do mesmo nome, no barrio de Trasouteiro, e a festa de Mozos e Vellos, tamén no mes de agosto.

     A finais de outubro celébrase a festa do licor café, a única en Galicia dedicada a esta bebida tradicional galega.

Balneario
     O balneario de Berán está situado no lugar de Caldelas, na estrada comarcal que une Berán co concello limítrofe de Beade. 

     As súas augas destacan polo seu alto contido en xofre, polo que se indican para problemas de pel (sobre todo a psoríase), reuma, trastornos hepáticos, dixestivos e respiratorios. As augas saen do manancial a unha temperatura media de 28 °C.

     Na actualidade o balneario encóntrase nunha fase de transición que comezou no ano 1999, cando se comezaron as obras para a construción dun edificio novo. Non obstante, tras varios problemas xudiciais e políticos, e a pesar de estar rematada a obra, aínda se está a usar a instalación vella, que data de mediados do século XX. As vellas instalacións constan dunha pequena piscina de auga termal ao aire libre, sete bañeiras individuais, duchas, vestiarios e unha fonte para a bebida.

Lugares de Berán
     Berán, Caldelas 

MAPA 

 


XOAN ARCO DA VELLA

jueves, 15 de diciembre de 2022

BARCOS MOLICEIROS - AVEIRO

 BARCOS MOLICEIROS

AVEIRO

 Os barcos moliceiros de Aveiro
     A Venecia portuguesa, Aveiro, unha cidade de 75.000 habitantes situada 75 quilómetros ao sur do Porto, recibe este apelativo debido ás canles que a atravesan e aos rechamantes barcos que os navegan, os moliceiros, embarcacións turísticas similares ás góndolas venecianas, e que xunto aos doces  de ovos moles, a Universidade e as casas raiadas de cores de Costa Nova, son un dos símbolos da urbe.

     Os moliceiros son os máis coñecidos dos catro tipos de embarcacións da ría de Aveiro, que aínda que comparten unha serie de características comúns como o pouco calado para evitar as plantas do fondo da ría, os extremos de proa e popa levantados e a cuberta de proa, poden dividirse en función do uso para o que eran construídas: a saleira para o traballo nas salinas; as bateiras murtoseiras para a pesca fluvial; a bateira mercantel para o transporte da pesca; e por último, o barco moliceiro.

     Os moliceiros eran construídos ata o século pasado para a recollida e o transporte do moliço, unha planta acuática do fondo da ría, que se deixaba secar ao sol para logo utilizala como abono para converter os terreos areosos e improductivos das beiras da ría en excelentes terras agrícolas.

     A desaparición do moliço debido á degradación dos fondos da ría xerada polas verteduras contaminantes da industria, e a súa progresiva substitución por abonos químicos levaron á desaparición do barco moliceiro como embarcación de traballo e á súa posterior recuperación durante o século pasado para fins turísticos.

     Os quince metros de eslora dos barcos moliceiros seguen un deseño de proa e popa moi altas, e costados moi baixos no centro da embarcación que facilitaban a carga do moliço.

      A súa manga rolda os dous metros e medio e o seu puntal un metro, dando un desprazamento de ao redor de cinco toneladas. O seu fondo plano dálles unha gran estabilidade, e o seu pouco calado permítelles moverse libremente nas canles menos profundas ou en lugares nos que os bancos de area impiden a navegación de embarcacións con quilla.

     O máis rechamante dos moliceiros son as súas proas e popas decoradas en cores básicas (azul, amarelo, verde, vermello, negro ou branco), con ilustracións que reflicten situacións do día a día, de contido relixioso, profesional, ou erótico festivas, sempre desde un punto humorístico, acompañadas dun breve texto, e únicas para cada embarcación.

      O temón, de grandes proporcións, é de cor negro, e leva pintada no seu parte superior a insignia do construtor.

     O castelo de proa garda un espazo pechado que serve de camarote para os tripulantes e de almacén de mentementos e da vela da embarcación, así como unha zona sobre o fondo cun lume para preparar a comida

     O castelo de popa, utilizado para gardar o barril de auga para os tripulantes, as forxadas e as tamancas, péchase cunha tapa móbil que serve tamén de asento.

     A construción destes barcos circunscríbese aos talleres tradicionais das poboacións de *Ílhavo, Murtosa e Aveiro, nunha arte transmitida de pais a fillos durante xeracións. 

      Construídos en madeira de piñeiro, árbore abundante en gran parte da rexión de Aveiro, necesítanse dúas persoas e vinte e cinco días de media para completalos.

      A vida útil destas embarcacións estímase entre os sete e os doce anos. Os talleres en donde se construen atópanse habitualmente lonxe da beira, e os moliceiros son trasladados pofusamente ornamentados ata a mesma o día da sua botadura, que sempre se produce en sábado.

     A tripulación sempre está composta por dúas persoas, denominados patrón e mozo. Aínda que hoxe en día contan con motores, tradicionalmente existían tres medios de propulsión dos moliceiros: a vela, a vara ou a sirga.

     Navegando pola ría, o barco utiliza unha vela de forma trapezoidal, feita de lona, cunha superficie aproximada de vinte e catro metros cadrados, soportada por un pau de oito metros de alto. Dentro das canles ou a falta de vento, utilízase unha vara de piñeiro de catro a seis metros de longo que se enclava no fondo e empúxase a man. 

     A sirga é un cabo que, nas canles máis estreitas, xunto ás marxes, ou navegando contra corrente, átase á embarcación mentres un dos tripulantes tira do outro extremo a pé.

     Na actualidade o uso dos barcos moliceiros está case restrinxido á súa vertente turística. Nun paseo duns corenta e cinco minutos cun prezo por persoa de seis euros, estas embarcacións saen dos peiraos da Canle Central e percorren este e os outros tres canles urbanas de Aveiro, a Canle dá Pirâmide, a Canle do Collo e a Canle de São Roque, podendo apreciar os edificios históricos do centro da cidade, as salinas, os almacéns de peixe, e chegando pola Canle do Collo ata o Longo dá Fonte Nova, onde se atopa a fábrica de cerámica Campos, hoxe restaurada para aloxar a Cámara, o Instituto de Emprego e o Centro de Congresos de Aveiro.

     A última fin de semana de xullo celébrase a tradicional Grande Regata dos Moliceiros da Ría de Aveiro. Os barcos parten de Torreira ás dúas e media da tarde do sábado para chegar á meta situada no centro de Aveiro aproximadamente ás cinco da tarde.

     O sábado complétase con outras actividades como os bautismos de vela ou un encontro de embarcacións clásicas, mentres o domingo celébranse pola mañá o Concurso de Pinturas de Proa e o desfile de moliceiros “a vara” no Longo dá Fonte Nova, e pola tarde, a regata de exhibición.

MAPA

 

 

Autor: Juan A Oliveira 

Fuente: Web vadebarcos.net

XOAN ARCO DA VELLA

miércoles, 14 de diciembre de 2022

PETO DA MISERICORDIA - CAPELA DE MISERICORDIA - BEADE

 PETO DA MISERICORDIA

CAPELA DA MISERICORDIA

BEADE

Petos de Ánimas
     Os petos de ánimas son unha das manifestacións materiais do culto aos mortos, da devoción das ánimas; non deixa de falarnos das ideas moi profundas na mentalidade galega sobre a vida e a morte.

     Afirman os historiadores e etnógrafos que o peto de ánimas xorde despois do século XVI, na situación político-relixiosa da Contrarreforma, é entón cando aparece a idea do Purgatorio.


Segundo Castelao:
     "A nova devoción suprímeo a idea de castigo eterno".

      A mediados do século XVII, Galicia xa deixara de pensar no Inferno para que se entregue de cheo a idea do Purgatorio, do que os seus mortos queridos podían salvarse a forza de oracións e boas obras.

     A finalidade destes elementos populares é a de ofrecer ofrendas de todo tipo (flores, cera, patacas, maíz, pan, aceite ...), ás ánimas que non atopan descanso no Purgatorio, para que alcancen a felicidade no Ceo; unha vez liberadas intercederán por quen fixo a ofrenda, e daban diñeiro para que o cura o administre e dixese misas polos defuntos.

     Os retablos das ánimas, os petos en que se pide a esmola durante a misa e as obras de cantería son manifestacións de culto ás ánimas.

     O estilo artístico , de cantería defínese como "popular"; os devotos coñecían perfectamente as formas e cores que querían e non lle pedían ao canteiro artesan outra cousa que facer a obra encargada coa súa mellor habilidade.

   Os petos unen arquitectura e escultura, e a súa estrutura divídese en tres partes:
- Estructura arquitectónica básica.
- Unha cavidade similar a unha capeliña que ocupa o eixe central e superior (buqueira).
- Unha cavidad case sempre na base da capeliña, tapada cunha lámina de ferro e un buraco para meter as ofrendas (Alxibeira).

MAPA

 

XOAN ARCO DA VELLA